new of my life

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 25, 2012

buah melaka


Salam ramadhann..

Posa2 cam ni klu time bebuka ngn buah melaka mmg rasa nikmat kn..klu kena tekak beli dpt yg sedap ok la..klu dpt yg tepung ja lebih, gula alaaa hai kedekut ya amat..hampa laa jawabnya..nk bt sendiri xpandai plak.. sebenarnya senang ja tp xbesa bt sendiri..

So aku google laa resepi mmg sgt lah senang..bahan2 klu beli pun xsampai sepolohhenggit pun..so tawakal la klu jadi, jadi laa klu xjadi buang..hahaha..disebabkan aku ni sorg ja kt rumah so cket ja la bt..


Resepi buah melaka

1cwn tepung pulut
 Air daun pandan or pewarna hijau
 Gula merah/gula melaka
 Kelapa muda
 Garam



Campurkan tepung pulut dan air pandan..gaul sampai sebati..sukatan air tu agak2 ja la sampai tepung tu ok..
 Then gentil la tepung tu bulat2..ikut suka hati laa nk bt besar mna.ko yg nk mkn.klu besar2 pun masuk mulut sendiri jgk..
 Bt lubang kt tgh2 pastu letak gula melaka.then gentil balik..
 Panaskan air dlm periuk.bila air dh mendidih masuk kn buah melaka tu satu-satu..air ni kena banyak ye sbb nanti buah melaka tu masak dia akan terapung.klu cket nti xleh beza yg dh masak ngn belum masak..
 Dh masak,golek2 dlm kelapa muda td.kelapa tu taburkan garam cket tp jangan banyak plak.kang rasa garam ja laa buah melaka tu..
 Dh siappp.dh boleh makan..




ni laa rupa buah melaka aku..napa??xcantik??hehehe sori laa rumah aku xda pewarna hijau..daun pandan pun xda..tu yg putih ja buah melaka aku..kiki nasib laa kn..moja cakap xpa nk masuk mulut jgk..habis jgk sepinggan moja hadap buah melaka ni..^_^



Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment