new of my life

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 9, 2012

sagu rembia

pernah dengar ka sagu rembia?? ni mak aku laa sebut sagu rembia..tapi klu orang lain tu aku xtau laa panggil apa..so pernah ka buat sendiri sagu tu dari pokoknya..kiki..aku?? haa aku mmg xpernah..kiki.pokok sagu pun aku xpernah tengok camna rupunya..kita skang zaman dh senang..pa payah, bawa duit pergi kedai beli laa sagu..balik rumah masak..haa kan senang..

mak long aku cter dorg dulu suma kena buat sendiri..nk makan sagu pun perah sendiri pokok tu pastu jemur.. dh kering haa baru boleh makan..so masa raya puasa haritu, pak jo(pakcik aku) dapat pokok sagu..da kawan dia bagi pokok tu..xdak laa besar mana batang sagu tu tapi boleh laa nk makan 13 beradik belah mak aku..siap boleh pakat2 simpan berkilo2 sorg..aku pun dapat laa cket mak aku bagi..

masa family aku gotong royong proses sagu tu, aku dh balik kl..so xberkesempatan laa aku nak tengok camna proses nya tu..efa da masa tu..dia laa yg cter ngn aku..dia cakap memang payah gila..ya laa kita xbiasa buat kan..kena parut, pastu perah sagu tu..bila dh mendak sagu tu amik jemur plak..lepastu baru laa boleh makan..aku pun men cter ja laa sbb aku xbuat pun..

bila dah mak aku bagi sagu tu so aku pun try laa masak..rasa dia sama ja cam sagu yg kita beli tu cuma mak aku cakap lebih sedap sagu rembia tu dari yg beli tu...tu aku xsure sbb aku bukan selalu masak sagu pun..lebih pekat sbb buat sendiri kan sagu tu..dekat kampung mmg da orang jual sagu rembia nii..

sagu yg biasa kita beli..


 ni laa rupa sagu yang dh siap masak tu..klu belum masak dia serbuk cam tepung tu tp kasar2..



aku makan cam ni..sagu + santan + air gula..klu pakai sagu besa tu pun boleh makan macam ni..



klu nk lagi sedap campur ais..perghh memang terbaik rasa..kiki..

No comments:

Post a Comment