new of my life

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 22, 2012

kek gula hangus..

aku teringin nk makan kek gula hangus tp xtau nk beli kt mna yg best..aku nk bt sendiri xpandai plak..so cari laa resepi dlm internet..klu jenis aku ni kena tgk resepi dl klu senang baru aku try klu payah aku tgk ja laa resepi tu..kiki..


kebetulan jumpa dlm fb makcik aku..dia share resepi dr friends list dia..aku tgk cam senang ja..sukatan pun sket ja..sekadar untuk satu bancuhan..zasss kita cuba..kiki..mmg sgt senang..guna bahan2 yg da kt rumah ja..tp tu laa kek aku xlawa cam yg org tu bt laa..kek tu jadi sgt lembut..cuma aku terlebih bakar..atas kek aku garing cket sbb aku lupa nk off pembakar atas..


alhamdullah selamat dh suma kek dlm perut masing2..moja balik ja keja terus makan..semalam mujer dtg da laa cket rezeki dia..nk kirim kt mak dh xcukup,xda laa rezeki utk mak..insyallah len kali..


 hm dh boleh makan..jemput2..


tgk atas kek ni garing cket tp bila dh sejuk ok ja..x nampak dh terlebih garing tu..


resepi kek gula hangus


1 cawan gula

1 cawan air panas

1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 sdt soda bikarbonat
4 bj telo
2 sdt mentega

- masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
- masukkan air panas dan masak lagi sehingga gula cair
- masukkan mentega. sejukkan dan ketepikan.
- pukul telo hingga betul2 kembang dan pekat.
- masukkan susu pekat ke dalam telo td dan sebatikan.
- masukkan tepung dan soda yg dah d campurkan . sebatikan.
- akhir sekali masukkan air gula td.
- perap adunan td 3-4 jam.
- bakar dengan api sederhana 160c-180c selama 1 jam.
by faridah haron


selamat mencuba..^_^



No comments:

Post a Comment