new of my life

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 31, 2013

nasi tomato


nasi tomato ni pun 1st time aku masak..moja ni jenis xreti nak minta2 ngan aku klu bab2 makan ni..dia jenis pa yang aku masak tu laa yang dia makan..xkisah pa2 ja dia boleh makan.. tu pasai aku kadang2 lupa yang aku ni asik masak nasi putih jaa..lauk tuuu ja laa..lauk yg senang pada aku tu yg aku masak..kiki..nk gempak2 tunggu aku balik kampung cam2 aku soh mak aku masak..hihihi..

bila tengok beras basmathi da kt rumah baru laa terpikir nk buat nasi tomato.. besa laa aku asal nk masak google resepi asal nk masak ja google resepi..padahal benda yang aku nk masak tu senang ja.. xreti, xpandai masak kena laa google..nasib laa dulu mak masak xdapur malas.. keja aku tolong2 ja laa kt dapur tuuu..kannn  payah..^_^..

hasil google aku jumpa resepi ni ja yang rasa cam sedap & senang..kiki..moh ler kita try yee..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 30 minit
1 camca besar pes tomato (tomato puree)-aku xletak
2 camca besar sos tomato
2 camca besar minyak sapi
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, dicincang
1 inci halia, dititik
1 helai daun pandan, disimpul
3 1/2 cawan air
1 cawan susu rendah lemak (atau susu sejat)-aku xletak
Garam secukup rasa
1 batang kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang

BAHAN HIASAN :-)
Hirisan daun bawang/daun sup
Bawang goreng
Kismis
Kacang pis

CARA MEMBUATNYA :-)
Panaskan minyak sapi dalam kuali (mat guna non-stick pan), tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, halia, bawang besar, bawang putih dan daun pandan hingga harum. Masukkan pes tomato dan tomato sos, kacau rata dan masukkan beras. Gaul hingga mesra dan goreng beras tadi 1 minit.
  1. Alih beras tadi ke dalam rice cooker. Tuang air dan susu rendah lemak. Masukkan garam secukup rasa dan kacau rata. Masak seperti biasa hingga nasi kering. Tabur kismis dan kacang pis (jika guna). Dan biar nasi betul2 masak. Gemburkan dan matikan suis rice cooker tadi.
  2. Hidangkan dengan menabur hirisan daun bawang/daun sup dan bawang goreng. Boleh juga anda kukus nasi tadi. Bila nasi masak dan lampu pada rice cooker, bertukar ke tanda "warm". Anda keluarkan nasi, letak dalam kukus yang dialas daun pisang (cucuk2 sedikit daun tadi untuk membuat lubang) dan kukus hingga masak.
  3. resepi from http://www.tiffinbiru.com


haaa resepi nii aku ikut suma cuma pa yang xdak ja aku xmasukkan..rumah aku xda tomato puree tp da buah tomato.. so aku blender jaa buah tomato tu ganti tomato puree..boleh laa kan.. susu rendah lemak selalu memang da dekat rumah aku tapi hari nk masak tu plak dah habis..susu sejat pun xdak..so aku xletak..

ni laa rupa nasi tomato aku..nasi aku terlembut cket sebab salah bajet air..resepi tu masak 3cawan beras aku masak 1 1/2cawan ja tu yang lembut cket tu...ka aku terlama rendam ka xtau laa kan.. xdak laa lembik sangat, ok ja laa..boleh makan..



 lauknya ayam masak merah.. tu ja laa seketul lauk aku.. nk buat acar timun, timun xdak..nak pergi beli malas nk keluar..makan pa yang da ja laa..kiki. aku rebus kangkung ja buat ulam..hahaha kau da makan nasi tomato ngan kangkung..wahahaha


 jemput2 makan nasi tomato aku..^_^

No comments:

Post a Comment